sobota, 7 grudnia 2013

"Krajobraz z akweduktem" Charles H. Mackie

Zgodnie z zapowiedzią rozpoczynam cykl opisów obiektów aktualnie konserwowaneych w Pracowni. Na początek mamy „Krajobraz z akweduktem” Charlesa Hodgie Mackie’go  (1862-1920). 


Sygnatura "CHMackie" na obrazie "Krajobraz z akweduktem". Fot. T. Szemalikowski

Parę słów na temat artysty przygotowała Agnieszka:
 
„Charles Hodge Mackie urodził się w Aldershot w Anglii (mapa), lecz jako młodzieniec przeniósł się wraz z rodziną do Szkocji, skąd pochodził jego ojciec. Zanim zaczął kształcić się w kierunku artystycznym, podjął studia medyczne(!). Dopiero z czasem przystąpił do Szkockiej Akademii Królewskiej w Edynburgu (mapa) (działająca do dziś Scottish Royal Academy). Po studiach mieszkał i pracował w Kirkcudbright (mapa) - mieście, które dzięki przybyłym tu z Glasgow (mapa) szkockim kolorystom,  często było nazywane „miastem artystów”. Charles Mackie wiele podróżował, głównie na południe Europy . W latach 1892-94 wielokrotnie wyjeżdżał wraz z żoną do Francji. W czasie trwania  podróży poślubnej w 1982 r.  zwiedził całą Bretanię. Przebywając we Francji wiele czasu spędzał ze swoim przyjacielem Paulem Sérusierem  – współtwórcą  grupy artystycznej – Nabiści. Jemu to właśnie Mackie zawdzięczał poznanie sztuki Paula Gauguina, Edouarda Vuillarda, czy Henri Le Sidanera. Spośród wielu doświadczeń i spotkań artystycznych, ogromny wpływ na twórczość Mackiego wywarła postać Paula Gauguina, przedstawiciela szkoły z Pont - Aven. Spotkanie obu artystów miało przełożenie głównie na zmianę palety barwnej od tej pory wykorzystywanej przez Charlesa Mackiego.”


Obraz przed konserwacją i restauracją. Fot. T. Szemalikowski
 
Przedstawiony na obrazie krajobraz zdominowany jest przez architekturę akweduktu, pod którym przepływa otoczona krzewami szeroka rzeka. W tle widoczne są rozległe pola, drzewa, biały domek, ponad którymi kłębią się szaro-fioletowe chmury. Mackie malował pewnymi, szerokimi pociągnięciami pędzla, tworząc kontrastową kompozycję barwną. Jego charakterystyczny sposób malowania można prześledzić również na innych obrazach(Galeria obrazów Ch.H. Mackie). 
 
Niestety w wyniku starzenia się pewnych materiałów barwna kompozycja "Krajobrazu z akweduktem" przestała być tak wyrazista jak chciał tego Mackie. Na szczęście przyczyna tego stanu jest możliwa do usunięcia . Winny jest wtórnie naniesiony werniks, czyli  jeden ze stałych elementów obrazu. Werniks chroni warstwę malarską przed czynnikami zewnętrznymi oraz może wpłynąć na barwę – na wyrazistość, połysk warstwy malarskiej. Z czasem pod wpływem wilgoci, utleniania, szkodliwych gazów i cząsteczek substancji stałych rozproszonych w powietrzu, jak i wewnętrznych zmian chemicznych, może ściemnieć i pożółknąć. Wówczas warstwa, która teoretycznie nie powinna być widoczna gołym okiem, staje się zauważalna. Działa jak filtr zmieniający obraz. Wówczas, po wykonaniu badań, dokumentacji oraz prób, konserwator może go usunąć oraz nanieść nowy, który przywróci obrazowi pierwotny wygląd.


Fragment obrazu po częściowym usunięciu werniksu w partii nieba, oczyszczona została partia po prawej stronie. Fot. N. Gruszczyk
 



Fragment obrazu z tzw. świadkiem, czyli nieoczyszczonym miejscem ukazującym stopień zabrudzenia w porównaniu z oczyszczoną warstwą malarską. Tu - kwadrat w centrum zdjęcia. Fot. N. Gruszczyk
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz